Målsättningar med ridningen

-  Förbättra sitsen , framförallt bålpartiet. För att kunna göra det måste jag först och främst bli starke i bål och rygg.
·  Förbättra mina händer. Framförallt min högerhand, räta ut och ta ordentliga tygeltag. Alltså lyckas räta ut den och ta ledande tygeltag istället för att vika in den mot bålen. Den kommer framförallt förbättras om jag tänker på det under hela tiden och påminner mig själv under ridpassets gång.

· Kunna slappna av i mina skänklar, inte sitta och klämma! Både över och underskänklar, alltså istället för att spänna mig när det inte går som jag vill ska jag tänka på att slappna av så att jag inte sitter och spänner mig och påverkar hästen jag rider negativt.

· En mer positiv inställning. Jag vill bli bättre på att uppskatta det som faktiskt gick bra, istället för att fokusera så oerhört mycket på det som gick mindre bra.

· Bli bättre på att göra halvhalter. Träna träna träna!

- Min blick! Jag kommer väldigt ofta på mig själv med att sitta och titta ner! Det gör absolut ingenting bättre, utan det bidrar bara till att jag inte har lika stor uppsikt över resten av ekipagen.

- Kunna ge eftergift utan att släppa hela tygeln. Jag tycker att det är viktigt att ge eftergift när hästen gör rätt, men jag har svårt att bara släppa lite grann. För mig blir det lätt så att jag glappar med hela tygeln istället.


Så det här var en del av mina mål. Och som ni ser är det mest mål kring att förbättra min sits, för jag som många andra har ganska mycket problem med min sits. Men det är bara att kämpa vidare och jag tycker att det blir enklare när man har konkreta mål som man kan sträva efter att uppnå. Har ni några konkreta mål med ridningen, med er sits eller med er ponny/häst?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0